Yoga for gravide

Det er utrolig fint å gå på yoga med barn i magen. Her får tid til å bare være gravid, og gjøre gode ting for deg selv. Hos oss er yoga for gravide myke, behagelige øvelser, pust og avspenning. Du treffer andre blivende mødre, og det er alltid koselig stemning.

• Fysiske yogaøvelser • Bekkenbunnsøvelser • Pusteøvelser • Avspenning • Fødselsforberedelse

Velvære og overskudd i svangerskapet.
Det er ofte både energigivende og avslappende å gjøre yoga. Når du gjør yoga regelmessig blir du rolig mykere og sterkere, øvelsene kan hjelpe deg med å forebygge vanlige svangerskapsplager, og løse opp spenninger.

Bekkenbunnsøvelsene øker blodsirkulasjonen i underlivet og gjør bekkenbunnen spenstig og smidig. De vil også hjelpe deg under fødselen fordi øvelsene øker følsomheten for spenningstilstanden i bekkenbunnen.

Yogaens bekkenbunn øvelser er detaljerte og effektive, du lærer også hvordan du selv kan trene opp denne viktige muskulaturen etter fødselen.

Pusten har en direkte virkning på vår mentale tilstand. Yogaens pusteøvelser gir ro, energi og konsentrasjon.
Å være oppmerksom på, ha kontakt med, og å kunne styre pusten, utfra hva som er mest hensiktsmessig, er en del av grunnlaget for en sunn og naturlig fødsel.

Avspenning er behagelig og nyttig både for mor og for barnet. Under fødselen får du glede av evnen til å på kort tid slappe fullstendig av. Det henter frem nye krefter og du vil være mer tilstede i situasjonen. I yogatimene er dette en kjærkommen aktivitet for blivende mødre med travle dager og mange «baller i luften».

Trygghet og tilstedeværelse i fødselen / Fødselsforberedelse
En fødsel er naturlig. Det handler om å gi seg hen til de naturlige prosessene som er i gang i kroppen og samarbeide med det som skjer. Dette er ikke så alltid lett, derfor er fødselsforberedelse en rød tråd igjennom hele dette kursforløpet.

Vi gjennomgår underveis hvordan du kan bruke pust, bevegelse og avspenning under de ulike fasene i fødselen. Det gir trygghet å være godt forberedt.

Det er godt å finne ut av hva som er viktig og riktig for deg når du skal føde, og legge en god plan. Samtidig det jo det at under en fødsel så går ting sjelden helt etter planen. Det å ha gode redskaper tilgjengelig, vite om dine valgmuligheter, og ta imot god hjelp der det trengs, med andre ord være fleksibel, er gjerne avgjørende for en god fødselsopplevelse.

Når i svangerskapet?
I de første tolv ukene av et svangerskap er det mye som skjer i kroppen og mange føler behov for å ta det rolig og ikke være så mye i bevegelse. Derfor anbefaler vi at du venter med å komme til yoga til du er ferdig med første trimester.

Noen starter i uke 13, andre starter senere, og noen går helt frem til termin. Du vil altså møte mager av ulik størrelse på kursene.
Har du allerede en jevnlig yogapraksis kan du godt gjøre yoga gjennom hele svangerskapet. Gravide som går på ordinære kurs hos går over på gravidkurset når magen begynner å vokse tydelig.

Ryggplager / bekkenløsning
Flere yogaøvelser du lærer på kurset gir styrke og avlastning til ryggen og bekkenet. Det har vist seg at fysisk og psykisk avspenning også kan lette slike plager.

Vi tilrettelegger for en trygg yogapraksis, ved å bruke hjelpemidler som puter og klosser, og vet hva du bør unngå / får alternative øvelser, om du har fysiske hinder.

Passer for / varighet / pris
Kurset passer både for deg som er helt ny til yoga, og for deg som har erfaring med yoga fra før.

Ta kontakt via kontaktskjema, om du ønsker informasjon om yoga for gravide.

Om lærer
Line Minge har undervist i yoga for gravide siden 2005, og har hatt mange hundre gravide på kurs opp gjennom årene. Ta gjerne kontakt om du lurer på noe! Tlf: 93 22 84 21/ eller via kontaktskjema